Juttu

|

Toinen todellisuus

Osallisuuden silmänkääntötemppu

Puhe osallisuudesta näyttää lisääntyvän vuosi vuodelta samalla kuin yhteiskunnan todellinen polarisaatio kasvaa. Ketä alati lisääntyvä osallisuuspuhe palvelee? Onko se vain keino hallita tiettyä ihmisryhmää?

Tässä määrittelen osallisuuden yhtä löyhästi kuin se nähdäkseni muulloinkin määritellään. Tarkoitan sillä tutkijoiden, kehittäjien ja muiden etuoikeutettujen ihmisryhmien tuottamaa ratkaisuehdotusta koskien ihmisryhmää, jonka sosioekonominen asema on heikko. Tässä ajattelussa osallisuuden lisääminen muokkaa kohderyhmän ominaisuuksista keskiluokkaisempia ja sen seurauksena ratkaisee yhteiskunnallisen ongelman.

Syrjästä osallisuuteen

Kun aloitin yliopistolla sosiaalipolitiikan opintoni noin 20 vuotta sitten, oppikirjoissa puhuttiin paljon syrjäytymisestä. Oppikirjoissa pohdittiin, syrjäyttääkö yhteiskunta ihmiset.

Osallisuudesta puhuminen on korvannut syrjäytymisestä puhumisen. Ihmiset halutaan tuoda syrjästä osallisuuteen, mukaan. Syrjäytymisestä puhumista pidetään helposti leimaavana ja negatiivisena. Ensimmäinen ajatus saattaa olla, että osallisuus toden totta on aivan toista maata. Siinä on positiivisempi sävy, ja sen tarkoitus kuulostaa erinomaiselta.

Kuka omistaa osallisuuspuheen?

Näen kuitenkin osallisuuspuheessa ongelmia. Jo osallisuus sanana löyhkää keskiluokalta pitkän matkan päähän.

Haastan kaikki, jotka tuntevat osallistettavia tai ovat käytännössä tehneet tämän osallistettavan kansanosan parissa töitä. Miettikää, kuinka moni heistä itse käyttäisi osallisuus-käsitettä? Itse en ainakaan muista, että työskennellessäni sosiaaliterapeuttina päihdepoliklinikalla asiakkaani olisivat viritelleet aiheesta keskustelua.

Tämä ei varmasti ole kaikkien mielestä ongelma. Monien sosiaali- ja terveysalan ammattilaistenkin mielestä saattaa olla aivan hyväksyttävää, että he ammatti- ja luokka-asemastaan käsin määrittävät sanaston, jolla heidän toimiensa kohteena olevaa ihmisryhmää käsitellään.

Lisääntyvästä yhteiskunnallisesta polarisaatiosta seuraa lisääntyvää painetta osallistaa. Taustalla on varmasti myös aitoa huolta ja hyvää tarkoitusta. Todellisuuksien eriytyessä tutkijoiden ja kehittäjien mielet etsivät yhteiskunnallista liimaa, jolla paikata tapahtuneita vahinkoja. Siinä voi myös nähdä välineen kontrolliin ja keskiluokkaisin mittarein hyvän elämän määrittämiseen: ihmisen tulisi elää tietynlaista, osallista, elämää.  Todettakoon ironisesti, että onneksi tätä voidaan myös erilaisin osallisuusmittarein mitata ja todentaa!

Piirroskuva. Iso kasari, jossa on keittoa ja jonka reunoilla on viisi pientä hahmoa. Vasemmalla ensin tyytyväisen oloinen hahmo kauha kädessään. Seuraavaksi hämmentynyt hahmo juustohöylä kädessään. Keskellä surkea hahmo haarukka kädessään. Seuraavaksi pullea hahmo iso kauha kädessään. Oikealla vanhahko hahmo pikkuruinen lusikka kädessään.

Osallisuudesta tasa-arvoon

Osallisuuspuhe on halpaa verrattuna isoihin yhteiskunnallisiin muutoksiin, joita tasa-arvon edistäminen vaatisi. Monien, joiden pisteet esimerkiksi THL:n kehittämällä osallisuusindikaattorilla laskettuna jäävät alhaisiksi, on todellisuudessa vaikeaa itse kohentaa osallisuuttaan.

Osallisuus tai osattomuus on kuitenkin lähtökohtaisesti aina yksilöllistä – jos ei nyt ominaisuus, niin silti ihmisestä yksilönä mitattava tila. Ajatellaan, että osallisuuteen voidaan vaikuttaa yksilön tasolla ja pieninkin toimin. Tämä kääntää keskustelun tehokkaasti pois todellisesta ongelmasta eli yhteiskunnasta ja sen rakenteista.

Oikeasti ”osallisuuteen” olisi mahdollista vaikuttaa esimerkiksi aidolla mahdollisuuksien tasa-arvolla, jolla tarkoitan tässä ennen kaikkea pääsyä koulutukseen ja työelämään. Jos edellinen virke hämmensi, kannattaa muistaa koulutus- ja työmarkkina-aseman voimakas periytyminen Suomessa. Maksuton koulutus ja kaikille näennäisesti sama peruskoulu luovat helposti illuusion, että kaikilla olisi samat mahdollisuudet. Tästä harhakuvitelmasta on aika päästä irti viimeistään nyt ja kohdata todellisuus, jossa ihmiset lähtevät rakentamaan elämäänsä hyvin erilaisista lähtökohdista.

Tarvitsemme keskiluokan tahtoa ja ratkaisuja näiden erojen tasaamiseen. Tietysti, jos on päässyt osaksi itseään uusintavaa keskiluokkaa, voi olla helppoa ja mukavaa vain jatkaa osallisuuspuhetta ja osallisuusmittareiden kehittelemistä.

Pitkätukkainen, silmälasipäinen nainen hymyilee vienosti toinen käsi vyötäröllä.

Jenni-Emilia Ronkainen

Kirjoittaja työskentelee suunnittelijana Sininauhaliiton Päiväkeskus 2025 -hankkeessa. Hyvinvointipalveluiden erikoissosiaalityöntekijänä hän haluaa vielä uskoa hyvinvointivaltion ja tasa-arvon mahdollisuuksiin suomalaisessa yhteiskunnassa. 

Pitkähiuksisen naisen hiukset valuvat molemmille olkapäille ja hänen kasvonsa ovat hieman kallellaan.

Emilia Lehikoinen

Piirtäjä on porvoolainen kuvataiteilija, joka öljyvärimaalauksen ohella tekee myös kuvituksia ja teatterilavastuksia.

Minkä arvoisia olemme: eriarvoisia, samanarvoisia, tasa-arvoisia?

Erikoisartikkeli

Eriarvoisuus ja köyhyys

Lue artikkeli
Suuri lierihattu. Hatun alta pilkistää ihminen, joka istuu sohvalla.

Haastattelu

Niukkuusosaamista on tehdä vanhasta uutta

Lue artikkeli

Pääkirjoitus

Elämää keskiluokan ulkopuolella

Lue artikkeli
Piirroskuvassa hymyilevä, silmälasipäinen ja kauluspaitainen mies näpyttelee tietokonetta.

Artikkeli

Voisiko Tanskan työllisyysmalli tuoda joustavan työn mahdollisuudet myös Suomeen?

Lue artikkeli